Mitt hår

I brist på annat att skriva tänkte jag ta upp en fråga som jag får väldigt ofta, minst en gång om dagen…nämligen:
Har du löshår?
Svar: Hahaha nej nej, mitt hår är äkta från rötterna ändå ut till topparna (utom färgen då). Följdfrågan är alltid: Men shit hur har du gjort för att få det så? Jag vill också!
Tyvärr så vet jag helt ärligt inte hur jag fått så långt hår. Det känns lite som att jag vakna en morgon och de va så långt haha men i för sig har jag det oftast knutet i en boll så jag märker inte att det växt förrän det är dags att färga utväxten J
I brist på annat att skriva tänkte jag ta upp en fråga som jag får väldigt ofta, minst en gång om dagen…nämligen:
Har du löshår?
Svar: Hahaha nej nej, mitt hår är äkta från rötterna ändå ut till topparna (utom färgen då). Följdfrågan är alltid: Men shit hur har du gjort för att få det så långt? Jag vill också!
Tyvärr så vet jag helt ärligt inte hur jag fått så långt hår. Det känns lite som att jag vakna en morgon och de va så långt haha men i för sig har jag det oftast knutet i en boll så jag märker inte att det växt förrän det är dags att färga utväxten :)
Men till er som undrar hur man bäst sparar ut håret har jag tillsammans med några duktiga frisörvänner och lite egen erfarenhet skrivit ihop en lista som kan vara bra att följa!
  • Toppa håret varannan månad! Många tänker nu “men hur ska jag kunna få långt hår om jag hela tiden klipper det?” Det är viktigt att klippa av dom slitna topparna för annars jobbar dom sig uppåt och till slut kommer du att ha Svintohår. Dessutom växer friskt hår mycket fortare! Klipper du MAX 1 cm varannan månad så har det hunnit växa DUBBELT så mycket innan det är dags att klippa igen. Hitta en frisör du litar på och ta med dig en vän som inte är rädd att säga ifrån om hon ser att frisören klipper mer än 1 cm!
  • Duscha inte håret mer än 2 gånger i veckan! Vatten torkar nämligen ut håret vilket gör att topparna slits mer. Och vattnet ska vara ljummet! Varmt vatten torkar ut ytterligare och kallt rengör inte alls.
  • Glöm inte balsam efter schamponering! Balsam fungerar ungefär som ansiktsvatten. Det neutraliserar PH-värdet i hårbotten. Om PH-värdet hamnar i obalans börjar kroppen producera mer talg än vad behövs. Ditt hår blir då oljigt och du kommer behöva duscha det mer för att hålla det fräscht.
  • Slarva inte med inpackningen! Inpackningen förstärker dina hårstrån och limmar ihop slitna toppar tillfälligt så dom inte hinner bli mer slitna innan nästa klippning. Då slipper du även klippa mer än 1 cm!


  • Kamma aldrig håret när det är blött! Håret är extra skört när det är blött och slits otroligt mycket om man kammar det då. Sov heller aldrig med blött hår. Eftersom man vrider och vänder mycket i sömnen så slits topparna väldigt mycket. Det bästa man kan göra efter duschen är att släppa ut håret och låta det självtorka. Tänk på att dra fram håret över brösten när du sätter dig så det inte ligger mellan din rygg och (ex. vis) soffan och slits.
  • Undvik styling redskap! Hur mycket värmeskydd du än har så kommer det ändå att slita på håret. Låt ditt hår få vara naturligt för det mesta och använd styling redskap max 1 gång i veckan “för att unna dig själv”. Volumemaster får vara det enda undantaget eftersom resultatet är väldigt hållbart och försvinner bara när du tvättar håret (vilket är max 2 ggr i veckan!)
  • Hårspray, mousse och andra styling produkter sliter visserligen inte så mycket på håret med det gör att ditt hår känns smutsigt och du kommer vilja tvätta det mer ofta. Ett tips är att ha i Got2Be smooth´n chic, smoothing lotion i torrt hår. Det är en typ av lotion för håret formar, slätar ut, dämpar frissighet och skyddar håret från vardagens alla påfrestningar. Den har även UV skydd och doftar underbart!


  • Sov gärna med en fläta i håret. Eftersom man vrider och vänder sig mycket när man sover slits håret rätt så mycket. En fläta håller ihop allt hår på ett skonsamt sätt (jämfört med en boll på huvudet) och minskar därmed slitage.
  • Massera ditt hårbotten regelbundet! Massage ökar nämligen blodcirkulationen som i sin tur hjälper håret att växa fortare.
  • B-vitamin tillskott stärker håret och många upplever att håret växer fortare.
  • Stress, dålig mat, sömnbrist och vattenbrist är några av sakerna som har negativ påverkan på våran kropp och håret! Se över din vardag, vad kan du ändra för att kunna må bättre?
Listan är såklart mycket längre då det finns mycket man kan göra för att främja hårväxten. Men dessa tips är de vanligaste SOM VERKLIGEN HJÄLPER!
Numera följer jag dom flesta punkterna och mitt hår växer som bara den :)
På bilden till vänster ser ni mitt hår för ett år sedan och på bilden till höger mitt hår nu. Jag har ringat in där det slutar, hittade ingen bättre bild på mitt hår nu :) Men ser ni skillnaden? Och jag klipper av minst 5cm varannan månad!
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: sofie

du menar väl att bilden till höger är ditt hår nu? :)

2010-12-07 @ 12:48:25
Postat av: Kristin

Haha oj då...note to self: Skriv aldrig inlägg när du halvsover :P

2010-12-07 @ 13:18:56
Postat av: Jenny (Mist)

Super bra inlägg gumsan!! :D nu ska även jag vårda mitt hår bättre med dina tips... Pussipuss

2010-12-07 @ 23:08:50
Postat av: Kristin (mist)

Tack hjartat! Jaa snälla söta gör det, du har juh så himla fint hår!! <3

2010-12-07 @ 23:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0